mandag 7. november 2011

Den största möjliga tystnad og tekurs.

Det er nokså stille fra meg for tiden, både her inne og på privaten. Jeg har nemlig mistet stemmen. Igjen. For noen uker siden var den borte i 3 uker, og etter 3 uker tilbake, bestemte den seg for å forsvinne igjen. Foreløpig er det "bare" 1,5 uke siden den ble borte. Nå skal det sies at jeg har svake stemmebånd, og pleier å miste stemmen minst en gang i året, men da er den stort sett tilbake innen 2-3 dager. Ikke uker. Uten stemme har jeg ingenting på jobb å gjøre, så det betyr sykemelding. (Og for dere som ikke er like bevandret i sykemeldinger som meg, så er det fryktelig kjedelig. FRYKTELIG kjedelig.) Man skulle tro jeg hadde masse ekstra tid, i og med at jeg er sykemeldt, men neida, jeg surrer rundt og prøver å forstå helsevesenet og systemet til NAV. Lettere sagt enn gjort. Men nå tror jeg at jeg snart har klart å få litt orden i ting, og har fått diverse henvisninger fra legen, vært hos logoped en gang og bestilt time til ØNH. Vikarplan er skrevet og sendt også, gitt. Så endelig kan jeg sette meg ned og nyte sofaen litt. Selvfølgelig med en kopp te. (Legg merke til hvor elegant jeg nå glir over i neste tema. ;) )

Jeg har ikke bare styrt og ordnet i det siste, det må sies. Forrige tirsdag koste jeg meg virkelig! For jeg har nemlig vært på tekurs på Le Palais des Thés i Oslo. (FB-siden er det litt mer liv på.) I våres vant jeg nemlig en pakke som var helt fantastisk! Gjennom Tara Smak (tidligere Spis Bedre) vant jeg nemlig en eske fra nevnte tebutikk. Esken inneholdt en tekanne, en eske med ulike teer og sist, men slettes ikke minst: introduksjonstekurs for 5 personer!


Jeg oppdaget nokså fort at de fleste av mine venner er kaffedrikkere, så utfordringen var å finne 4 andre som var like entusiastisk til te som meg. Søstera mi var en selvfølge, men de andre brukte jeg litt tid på å finne. Egentlig er jeg glad jeg brukte såpass lang tid på å tenke ut hvem som skulle få bli med, for selv om det ble en salig blanding av familiemedlemmer, nabo og tidligere klassevenninne, ble det en kjempevellykket kveld.


Vi troppet opp den siste kurskvelden før julestria satte inn, og det var en forventningsfull gjeng på rundt 15 stykker som var klare for å smake og lære om te. Kursholderen var en utrolig hyggelig kar, og veldig engasjert og kunnskapsrik. Så til tross for kravet om slurping underveis, følte vi oss veldig hjemme. Vi fikk smake på 10 teer, og til den ene fikk vi en krydderkake med en del ingefær. Jeg koste meg virkelig mye! Etterpå fikk vi handle litt, og vi fikk til og med litt avslag. Teene vi fikk smake på var:

* Aiguilles d'Argent (en hvit te som var HELT himmelsk. Dessverre er den også et hakk dyrere enn andre teer...)
* Long Jing
* Perles de Jasmin
* Ryokucha Midori
* The du Hammam (Le Palais Des Thés egen oppskrift, veldig populær, og det skjønner jeg!)
* Dong Ding (Ja, barnslige som vi er så ble det litt fnising her.)
* Wu Long 7 Agrumes
* Bourgeons du Yunnan
* Chai (ikke noe sånn chai-tull som man har smakt før, nei! Dette var ordentlige saker!)
* Pu Er med kanel


Et par teer ble med meg hjem, i tillegg til en lang liste med ting som måtte føyes på ønskelisten til jul. Blant annet drømmer jeg om "Sjokolade og te"-kurs. Som nevnt var det siste kurset før jul vi var på, men det blir nye kurs etter jul, og jeg kan helt trygt anbefale å dra på et! (De har 4 ulike kurs: introduksjonskurs, kurs i grønn te, te & ost og te & sjokolade.) Uansett, kurs eller ikke, om du er glad i te, bør du absolutt ta turen innom Le Palais des Thés. I love it!

3 kommentarer:

  1. Så herlig med tekurs!

    Jeg håper du finner stemmen din igjen :) God bedring!
    klem

    SvarSlett
  2. Hei, du har glemt å skrive hva du ønsker deg i give awayen, samt epost adresse :)

    SvarSlett
  3. Ja, det var en fantastisk opplevelse! Te er herlig!!!!
    Tusen takk for at jeg fikk være med <3

    SvarSlett