lørdag 22. oktober 2011

Skrapesyke...

Ja, nå har jeg skrapesyke. For det må vel være det det heter når man drar frem en spiseskje og bruker et par timer på å skrape kjøttet av en flatbiff for å lage en av mine livretter, nemlig biff tartar? *elske* Det tar litt tid, men det er jammen verdt det. Deilig kjøtt med masse salt og pepper, sammen med løk, sylteagurk, kapers og chili, og selvfølgelig eggeplomme... Himmelsk! I min familie har vi spist tartar siden jeg var liten, men min kjære samboer hadde aldri smakt det da han en dag for over 10 år siden kom hjem til meg og fikk det servert. Han var rimelig skeptisk, som de fleste er, tok en smak, var ikke helt overbevist, men tok flere biter og er nå en ihuga tartarentusiast. Han er faktisk mer tartarfan enn meg, og det sier faktisk litt! Finner han tartar på menyen, ja, da må han bestille det. Til og med i utlandet... (Tartar i Namibia er nok ikke det de fleste vurderer, men han bestilte og spiste det. Og, ikke minst, han nøt det!)

Så, for de som aldri har prøvd: PRØV! Men pass på at det er helt rent kjøtt du spiser. Tartar laget av kjøttdeig blir liksom ikke helt det samme. ;)






Sashimi på fredag og tartar i dag- vi har jammen klart å spare litt strøm på matlaging denne helgen! :D

4 kommentarer:

  1. Jeg har aldri vært noe fan av tartar. Men jeg skraper gjerne kalvekjøtt, triller kuler av de og ruller de i parmesan og spiser med olje og ruccola. Helt nydelig!

    Fabelaktig søndag til deg og dine!
    Her skal dagen nytes før jeg finner fram kofferten og må pakke.

    Klemklem

    SvarSlett
  2. Hei Mai :)
    Jeg som heeelt glemte å legge igjen en hilsen her når du sendte meg linken for en god stund siden.. Det var jo ikke meningen!

    Jeg har aldri prøvd tartar, tror ikke det er noe for meg egentlig, som ikke er så glad i kjøtt... Men fin at DERE kosa dere ;)

    Klemmer fra Stine

    SvarSlett
  3. Har ikke spist så mye tartar før, men spiste litt i Frankrike. Veldig godt.
    Takk for at du er med på giveawayen min forresten!

    SvarSlett
  4. Hei!! Velkommen som følger av min blogg, så hyggelig! Lykke til i Give Away!!
    Har aldri spist tartar, kommer sikker ikke å gjøre det heller...men vem vet!!

    Så mange fine oppskrifter du deler med deg av, skal surre rundt litt her inne på på jakt av middas tips!

    Klem Anna

    SvarSlett