fredag 21. oktober 2011

Rekekaker


Jeg simpelthen elsker sjømat. Det er noe av det beste jeg kan få, og jeg synes det er kjempegøy å eksperimentere med ulike oppskrifter. Mine favoritter er nok chillikrabbeklør, dampede hjerteskjell med sitron og pepper, gratinert hummer (helst fra Sjøbua i Ålesund) og østers (gjerne med litt tabasco til.) Men jeg liker også veldig godt reker, både med loff, som chillireker og, som jeg skal vise her, som rekekaker!

REKEKAKER (til 30-35 kaker):

- 5 kg reker
- 2 egg
- 1 håndfull fersk koriander, finhakket
- 2 vårløk, finhakket
- 1 fedd hvitløk, finhakket
- salt, pepper, soyasaus
- 2 egg
- brødsmuler fra dagsgammelt brød/ loff

* Rens rekene og finhakk det i en kjøkkenmaskin.
* Bland i 2 egg, koriander, vårløk, hvitløk og krydder.
* Form små kaker og dypp først i egg, deretter i brødsmulene.
* Stek i olje til de er brune. Husk at rekene er kokte, så du trenger ikke å steke veldig lenge! Stekes de for lenge kan det bli litt tørt.
* Server enten som forrett med en eller flere sauser til, eller som hovedrett ved siden av ris og salat.


Det er uendelige muligheter for smakstilsetninger! Prøv deg frem. For eksempel er nok sitrongress og ingefær veldig godt til dette.

Egg og brødsmuler er med på å gjøre kakene sprø og gir litt smak, men kan godt sløyfes om man ønsker det.

TIPS: for å sjekke om oljen er varm nok så kan du dyppe et redskap av tre nedi oljen. Begynner det å boble rundt redskapet er oljen varm nok.



Apropos sjømat, så har nå min kjære samboer dekket på deilig sashimi, så nå skal fredagskvelden nytes!

3 kommentarer:

  1. De så hur goda ut som helst! YUMMI!

    Ønsker deg og dine en herlig lørdag! Her er det helgehandel, litt jobb før vi lander på sofaen med ett glass vin!

    Klem
    FabelaktigMaia

    SvarSlett
  2. Høyrest veldig godt ut, dette må eg prøve! Går det an å bruke ferdigskrelte reker?

    SvarSlett
  3. Jeg bruker kun selvskrelte reker, men det går sikkert fint an å bruke ferdigskrelte. Mulig det blir litt mer salt, men da justerer man bare kryddermengden. :)

    SvarSlett