torsdag 24. november 2011

Mens vi venter på jul...

Jul er tradisjon. I allefall for mange. Og uten tvil er det slik for meg! For meg er jul familie, kos, varme og ikke minst god mat. Noen ting MÅ bare til for at det skal bli en ordentlig jul, både av gjenstander, mat og rutiner. Da jeg og min bedre halvdel flyttet sammen, begynte vi å feire jul annethvert år hos min og hans familie. Tradisjoner måtte flettes sammen, og det er ikke alltid det skjer uten litt diskusjon! Heldigvis hadde vi mange like holdninger, som f.eks. at Disney er en selvsagt del av julaften, at ribbe er julemat, man pakker opp gavene én og én osv. Nå har det gått 11 år siden vår første jul sammen (!!!) og vi har skapt vår egen måte å feire jul på, med elementer fra vår barndoms jul. En superbonus jeg har fått på kjøpet er svigermors mintstenger! Det blir ingen jul uten, og nå skal dere få oppskriften:


Bestemor Bentes peppermyntestenger


5O gr. hvetemel
1 dl. melk
½ kg. melis
6 dråper peppermynteolje
-
2 plater kokesjokolade
kokos
en liten klump kokosfett


- Hvetemel og melk kokes opp til en tykk grøt (hard klump) og avkjøles nesten helt.
- Melis og peppermynteolje eltes i.
- Smelt sjokolade og fett på svak varme.
- Deigen rulles ut i pølser, deles opp og dyppes i sjokolade/fett-blandingen og rulles til slutt i kokos.


Jeg har også en oppskrift som har blitt tradisjon, nemlig Rocky Road Fudge. Det er ikke snakk om å ikke lage denne, og det pleier å bli noen porsjoner av denne opp gjennom adventstiden. Jeg fant den på Allt om mat, så oppskriften er på svensk, men det tror jeg skal gå greit. En viktig kommentar til artikkelen: søtet, kondensert melk er IKKE det samme som Vikingmelk.



Rocky Road Fudge

Ingredienser
50 rejäla bitar
200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
397 g sötad kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl minimarshmallows
2,5 dl jordnötter, helst osaltade, rostade

Hemkommen från USA längtade Annika efter sitt favoritgodis, ett slags chokladfudge med massor av jordnötter och marshmallows.
Efter en del sökande fick hon tag på ett amerikanskt recept som översattes och noga provades ut. Här är resultatet.
Sötad kondenserad mjölk finns i större livsmedelsbutiker.
Gör så här

1. Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.
3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.
Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.
5. Skär i rutor. Förvara i kyl.


(Bildet er hentet fra www.alltommat.se)


En annen av mine tradisjoner, om enn noe sært, er at jeg ikke kan høre på julemusikk før 1.desember/ 1. søndag i advent (den som kommer først.) I år vurderer jeg å være heeelt gal og sette på julemusikken når jeg tar frem adventspynten på lørdag, men vi får se om jeg klarer å trosse så godt innarbeidede rutiner. ;) Men det hindrer ikke meg i å kunne legge ved en nydelig julesang her.



(Jeg gleder meg til jul, jeg! Var det noen som var i tvil?)


4 kommentarer:

  1. Gleder meg til å prøve oppskriftene. :-) Ragnhild

    SvarSlett
  2. Nem nam :-) håper jeg rekker/orker dra meg opp en kveld å prøve ut disse godbitene :-)

    SvarSlett
  3. Så mye lekkert du viser!

    Jeg tror at hvis fabelaktighjemmet noen gang skal lage jul, blir det helt krise!

    Finfin fredag kjære!
    Klem fra København

    SvarSlett
  4. Mmmm, fine oppskrifter, dei må eg prøve!
    Tusen takk for helsing inne på bloggen min!

    SvarSlett