torsdag 10. november 2011

Den store, vide verden.

“We live in a wonderful world that is full of
beauty, charm and adventure.
There is no end to the adventures we can
have if only we seek them with our eyes open.”

Jawaharial Nehru


Jeg elsker å reise. Jeg elsker å se nye sider av verden, å møte mennesker med et helt annet syn på livet enn meg. Å smake, lukte og kjenne på verden! Denne reisegleden kom for alvor da jeg ble kjent med min bedre halvdel i 1997 (jeg har et ambivalent forhold til å nevne årstallet. Det er litt fint fordi vi har vært sammen så lenge og fortsatt har det så bra, men på den andre siden. 14 år!??!?! Er jeg virkelig sååå gammel?) Uansett: vi reiste en del sammen, og ingen av oss er "ligge på en strand"-folk, så det har faktisk kun vært én charterferie på alle disse årene. Dessverre har det ikke blitt de store reisene i det siste, med to små barn, men når de blir større så skal de få være med på litt av hvert! ;)

Mens jeg ligger på sofaen med lungebetennelse, omtrent stemmeløs og propper i meg antibiotika og te, tar jeg meg i å drømme om eksotiske, varme steder. (Derfor dette innlegget.) For selv om jeg ikke er glad i typisk sydenliv, så er varme noe jeg ikke får nok av. Jeg tenkte jeg skulle vise noen bilder fra et utvalg av feriene våre opp gjennom, men får nok ikke vist fra alle land jeg har vært i. Hvor mange land er det, tro? La meg se:

1.
Belgia
2.
Danmark
3.
Egypt
4.
Estland
5.
Frankrike
6.
Hellas
7.
Italia
8.
Kambodsja
9.
Malaysia
10.
Monaco
11.
Namibia
12.
Nederland
13.
Norge
14.
Singapore
15.
Spania
16.
Storbritannia
17.
Sveits
18. Sverige
19.
Sør-Afrika
20.
Tsjekkia
21.
Tyskland
22.
USA
23.
Vatikanstaten
24.
Vietnam
25.
Østerrike

Med rundt 200 land i verden, sier det seg selv at det er mye jeg ikke har fått oppleve enda!


Vår første ferie sammen var til Tolon, Hellas.
Dagstur til Aten og Akropolis måtte jo med!



Her er et bilde fra Roma,
selveste Colosseum,
fra vår første interrailtur i 1999.



Snorkling i Egypt var magisk!
Vi bodde i Hurghada, og elsket det,
men det var i 2000,
og så vidt jeg har skjønt er det blitt
ganske så turistifisert siden.


Her ser dere nydelige Ålesund,
som får representere Norge.
Jeg har reist noe i Norge, men ikke lenger
nord enn Kristiansund, så der må jeg skjerpe meg!




Vi har også vært i "The Big Apple."
Likte godt byen, men har ikke forelsket meg
i den som så mange andre har gjort.


Jeg og min søster har vært på jentetur til Estland,
Skottland og Nederland, men det var forbausende
få bilder som kunne vises frem her. ;)
Tulipanene i Amsterdam får duge.



I 2004 var jeg i praksis i Nambia,
og var også innom Sør-Afrika.
Jeg er hodestups forelsket i landet og menneskene der!
Så mye at jeg dro med meg min kjære
og min venninne og hennes kjære tilbake i 2005.
Barna mine skal helt klart dit når de blir eldre.


Her er en bitteliten del av blikkskurområdene i Namibia.

Som en kontrast,
her er et bilde fra hovedstaden Windhoek.

Safari er en selvfølge, og Etosha nasjonalpark

er helt klart stedet å dra til.
Her ser du utsikten til et vannhull fra bungalowen vi leide.
Sebraene passerte i maaaange timer.
Vi måtte dra før alle hadde passert!


Cape Town er en vakker by, og utsikten fra
Table Mountain kan slå pusten fra enhver!


I 2005 leide mine svigerforeldre
et hus i Italia (www.pomaio.it)
og vi var der hele påskeuka.
For en drømmeferie!
Med turer rundt om i Toscana,
bl.a. Firenze, får man virkelig sugd til seg kultur.

Huset vi leide.



I 2006 var vi i Sevilla for å besøke min
"svigerinne" som studerte der.
I og med at vi dro i påsken fikk vi med oss den
elleville påskefeiringen, Semana santa.


I 2007 leide vi et hus i Provence,
og dro på diverse utflukter, bl.a. til Monaco.
Jeg elsker Frankrike!


Et vennepar av oss giftet seg for noen år siden,
og i og med at hun er fra Sveits,
holdt de bryllupet der.
I en eldgammel borg. HELT unikt!



Til slutt et lite glimt fra vår siste ferie:
en familieferie til Danmark,
med bl.a. Legoland.
Her står eldstemann og ser
utover havet ved Ebeltoft.
En slik ferie ville ha vært utenkelig
før jeg fikk barn,
men nå var det rett og slett en super tur.




Neste innlegg får bli et innlegg om hvor jeg drømmer å dra... Det er ikke få steder! ;)

3 kommentarer:

  1. Du er ganske bereist, søta :) Herlig!

    Fabelaktig torsdagskveld, søte deg!
    Jeg er skikkelig klar for helga :)
    klemklem

    SvarSlett
  2. Wow, noen herlige reiser dere har du har gjort!!
    Blir gjerne med på neste tur her inne, Klem Anna

    SvarSlett
  3. Å så mange herlige reiser ♥ Jeg elsker også å reise, og om ikke mange ukene skal vi på juletur til Stockholm.

    Takk for tips om app. Gutten min er kanskje i minste laget enda, men vi skal teste den ut :)

    Ha en super kveld!

    Klem

    SvarSlett